آموزش انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

  • 30 آذر 1400
  • بروزرسانی: ۲ شهریور ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • 5570 نفر
4.4/5 - (40 امتیاز)
۴.۴/۵ - (۴۰ امتیاز)

وقتی قرار است قیمت یک رمز ارز را به صورت تکنیکالی تحلیل کنیم دیگر کاری با ماهیت آن ارز نداریم، دقیق تر بگویم یعنی کاری با شاخص های بنیادی ارز که در مقالات آموزشی قبلی به آن اشاره کردیم نداریم. فقط مستقیم می رویم سراغ چارت قیمتی (نمودار قیمت ارز دیجیتال) و به رفتار معامله گران دقت می کنیم. میزان عرضه و تقاضا به ما خواهد گفت قیمت رمز ارز مورد نظر به چه سمتی حرکت خواهد کرد. نکته ای که در نمودارهای تحلیل تکنیکال بازار های مالی بسیار مهم است این است که تاریخ به تکرار خود علاقه مند است. منظور از این اصطلاح مهم در بازار های مالی این است که رفتار حال حاضر معامله گران در یک ارز دیجیتال شبیه رفتار گذشته آنها خواهد بود، بنابراین می توان با نگاه به سابقه قیمتی و تحلیل آن، قیمت آینده یک ارز دیجیتال را پیش بینی کرد.

در صورتی که وقت کافی برای مطالعه متن را ندارید، ویدئوی زیر را مشاهده کنید. در ویدئو مفاهیم به طور کامل توضیح داده شده و انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال از سایت تریدینگ ویو (Trading View) بررسی شده است:

در صورتی که قصد خرید و فروش و سرمایه گذاری در دنیای ارز دیجیتال را دارید، در صرافی ارزپایا ثبت نام کنید. بازار معاملاتی ارزپایا با دو ابزار خرید و فروش آسان و حرفه‌ای، امکان خرید و فروش و مشاهده نمودار قیمتی رمزارزها برای افراد تازه وارد و حرفه‌‌ای را فراهم کرده است. برای ثبت نام کلیک کنید.

تایم فریم چیست؟

تایم فریم در نمودار های قیمتی بازه‌ی زمانی است که اجزای نمودار در آن نمایش داده شده‌اند. این اجزا می‌تواند شامل اطلاعاتی از قبیل قیمت شروع، پایان و بالاترین یا پایین ترین قیمت ارز دیجیتال باشد. برای نمونه تایم فریم روزانه یعنی هر یک جز از نمودار قیمتی، شامل اطلاعات در یک روز است. البته این اطلاعات ارائه شده توسط نمودار، بستگی به نوع نمودار نیز دارد. برای مثال نمودار خطی تنها قیمت آخرین معامله یک ارز را نشان می دهد. تایم فریم ها می‌تواند از بازه زمانی در حد چند ثانیه آغاز و تا ۱۲ ماهه هم ادامه داشته باشد. یعنی هر جز از نمودار بیانگر اطلاعات چند ثانیه یا یک سال باشد. مهمترین تایم فریم ها عبارتند از:

  •  ۵ دقیقه
  •  ۱۵ دقیقه
  •  ۳۰ دقیقه
  •  ۱ ساعت
  •  ۴ ساعت
  •  روزانه
  •  هفتگی
  •  ماهانه

برای آشنایی با انواع روش های تحلیل قیمت: تحلیل فاندامنتال و تکنیکال به مقالات قبلی مجله ارزپایا مراجعه کنید.


انواع نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

به طور کلی برای نشان دادن تغییرات قیمت در بازار های مالی می توان از دو نوع نمودار قیمت بهره برد:

  • نمودارهای خطی یا Line Chart
  • نمودارهای OHLC

نمودار خطی (Line Chart)

در نمودارهای خطی تنها قیمت نهایی رمز ارز یا به عبارتی قیمت آخرین معامله ارز دیجیتال نشان داده شده است. این نمودار از وصل کردن قیمت‌‌های نهایی به هم بدست می‌آید. برای مثال قیمت آخرین معاملات یک ارز در چند روز به هم با یک خط رسم شده است تا چارت قیمتی را تشکیل دهد.

نمودار خطی ارز دیجیتال هگز در تایم فریم روزانه در زیر نشان داده شده است.

انواع نمودار های ارز دیجیتال

یکی از معایب نمودار خطی عدم اطلاع نوسان قیمت در یک تایم فریم است و تنها قیمت نهایی را در یک تایم فریم نشان می دهد و برای سایر معاملات در طول آن تایم فریم ارزشی قائل نیست مشکلی که با استفاده از نمودارهای  OHLC رفع شده است.

نمودار OHLC

نمودار های OHLC نمودارهایی هستند که اطلاعات بیشتری از جزئیات تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال در یک تایم فریم را نشان می‌دهند. قیمت آغازین (Open)، بیشترین قیمت (High)، کمترین قیمت (Low) و قیمت بسته شدن (Close)، اطلاعاتی است که می توان از نمودار های OHLC برداشت کرد. نمودار های OHLC را می توان به دو نوع تقسیم بندی کرد:

  •  نمودار میله ای
  • نمودار شمعی

در ادامه این دو نوع نمودار قیمت را شرح خواهیم داد.

بنر ثبت نام در صرافی ارزپایا

۱- نمودار میله ای (Bar Chart)

نمودار میله ای نوعی نمودار OHLC است که در آن قیمت آغازین، قیمتی پایانی، بیشترین و کمترین قیمت با استفاده از یک میله با دو خط در چپ و راست آن نشان داده است. شکل این نمودار در زیر نشان داده شده است:

نمودار میله ای تحلیل ارز دیجیتال

اگر قیمت باز پایین تر از قیمت بسته باشد یعنی این میله افزایشی است و در آن تایم فریم قیمت افزایش یافته است ولی اگر قیمت باز بالاتر از قیمت بسته باشد یعنی در این تایم فریم قیمت کاهش یافته و میله کاهشی است. میله های افزایشی در نمودار های قیمتی با رنگ سبز و میله های کاهشی با رنگ قرمز نشان داده شده اند. نمودار میله ای بیت کوین در تایم فریم روزانه در شکل زیر نشان داده شده است:

نمودار میله ای بیت کوین

۲- نمودار شمعی (Candlestick Chart)

نمودار شمعی یا کندل استیک پر طرفدارترین نمودار تحلیل تکنیکال در بین معامله گران بازارهای مالی در دنیاست. این نمودار نیز دارای خواص OHLC بوده و قیمت آغازین و پایانی، همچنین بیشترین و کمترین قیمت را نشان می دهد. علت محبوبیت این نمودار نسبت به نمودار میله ای تفسیر بهتر و آسانتر آن است. هر نمودار شمعی بیانگر اطلاعات قیمتی یک تایم فریم است که می تواند دقیقه، ساعت، روزانه یا غیره باشد. در شکل زیر نمونه ای از یک نمودار شمعی یا همان کندل استیک به همراه قسمت های مختلف آن آورده شده است.

نمودار شمعی تحلیل تکنیکال

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که یک شمع دارای دو قسمت است: بدنه که اختلاف قیمت باز و بسته را نشان می‌دهد و سایه که بیشترین قیمت و کمترین قیمت را نشان می‌دهد. دقیقا مانند نمودار میله ای در صورتی که قیمت باز شدن پایین تر از قیمت بسته شدن باشد، شمع صعودی (سبز رنگ) بوده و در حالت برعکس شمع نزولی (قرمز رنگ) است. نمونه یک چارت ارز دیجیتال با استفاده از کندل استیک برای رمز ارز اتریوم در زیر نشان داده شده است.

 نمودارهای ارز دیجیتال

هر شمع در نمودار های کندل استیک حاوی اطلاعت مهمی است که می توان بر اساس الگوهای کندل استیک خرید فروش کرد. مثلا طول و شکل هر کندل می تواند بیانگر رفتار متفاوت معامله گران باشد. درآینده در مقالات بخش آموزش تحلیل تکنیکال سعی خواهیم کرد این اطلاعات را در اختیار مخاطبان صرافی آنلاین ارزپایا قرار دهیم.

سوالات متداول

نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال چند نوع هستند؟

به طور کلی نمودارها در تحلیل تکنیکال دو نوع هستند: نمودارهای خطی و نمودارهای OHLC که هر کدام اطلاعات مشخصی از قیمت ارز دیجیتال را نمایش می‌دهند.

بهترین نمودار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

نمودار شمعی که از نوع نمودارهای OHLC است، بیشترین محبوبیت را در بین معامله گران ارز دیجیتال دارد و به راحتی می‌توان الگوهای تحلیل تکنیکال را روی آن بررسی کرد.

نمودار خطی چیست؟

نمودارهای خطی از وصل کردن قیمت نهایی رمز ارز یا به عبارتی قیمت آخرین معامله ارز دیجیتال به هم بدست می‌آیند. در این نمودار محور عمودی نشان دهنده‌ی قیمت و محور افقی نشان دهنده‌ی زمان است.

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *